IMG_008

Met een team van 8 HKU studenten hebben wij aangetoond dat social media gebruikers veranderd zijn in passieve beeldconsumenten. 


Van links naar rechts en van boven naar beneden: Mads Leuverink, Mans Weghorst, Luka Cappetti, Rosalie Boom, Lizzy van Megen, Zoran Strijbosch, Scott Gorman, Bobbine Berden.

 

Eind 2016 hebben wij met 8 HKU studenten de groep IMG_008 opgezet. Gedurende 3 maanden hebben wij ons gefocust op het actuele onderwerp: Beeldvorming via social media. Ons onderzoek liep via een eigen Facebook pagina.

Wij zijn uitgegaan van de stelling: Jongeren zijn passieve beeldconsumenten.
Om hier bewustzijn voor te creëren hebben wij een mobiele installatie gebouwd in de vorm van twee dixi’s waarin jongeren 2,5 minuut lang actief gewezen worden op wat social media met je focus doet: Door een grote hoeveelheid beelden die wij dagelijks consumeren via social media, verlies je als kijker de focus waardoor je makkelijk gemanipuleerd wordt.

Via onze Facebook pagina hebben wij ons publiek er attent op gemaakt dat beelden en nieuws via social media manipulatief kunnen zijn. Naast een over-load aan deze informatie hebben wij een sociaal experiment opgezet; Door middel van een combinatie van echte en gefotoshopte beelden hebben wij ons publiek doen laten geloven dat wij met de IMG_DIXI ’s op het plein van Centre Pompidou hebben geëxposeerd en daarmee een prijs hebben gewonnen “De Jeunes Designers”.

Exposure

De Duic – Speciale Dixi’s op de Neude: “Bewust worden van beeldmanipulatie op sociale media”

Nu.nl – Seciale Dixi’s op de neude

HKU: Design-studenten onderzoeken beeldvorming door social media met installatie op de Neude